Dening : ENIS
Alhamdulillah Selasa legi,14 Juli 2020 pancen manis rasane kanggo uripku. Dina iki ana warta kang dak tampa saka Grup Sastra Jawa Gunungkidul babagan sayembara penulis antologi sastra jawa. Naskah Esai
Budaya Jawa kang dak kirim , kanthi irah-irahan " Mbabar Tri Setya Brata Kanggo Memayu Hayuning Bawana Linandesan Agama " lolos ing sayembara antologi sastra budaya jawa taun 2020, lan kapacak ing pawarto kundha kabudayan (dinas kebudayaan ) DIY Juli 2020 , Alamat : https://budaya.jogjaprov.go.id/ .
Uga kapacak ing Buku Antologi Geguritan kanthi judul "GENDHING MANGUNGKUNG LARAS" kang diterbitake dening Kundha Kabudayan DIY tahun 2020.
MBABAR
TRISETYA BRATA
KANGGO
MEMAYU HAYUNING BAWANA
LINANDESAN
AGAMA
dening : enis
Pambuka
Pamarintah
Daerah Istimewa Ngayogyakarta Hadiningrat kagungan Peraturan Daerah nomer 4
Taun 2011, yaiku bab Tata Nilai Budaya Yogyakarta , kang aran Trisetya Brata.
Trisetya Brata kadadeyan saka tembung tri tegese telu, setya tegese tuhu/temen
, lan brata tegese laku ngendaleni dhiri / meper hawa nepsu / tafakur.
Dadi
Trisetya brata ateges telung darma bekti / janji / prasetya kang temen / tuhu
kanggo ngendhaline dhiri / meper hawa nepsu. Darma utawa bekti iku kudu
katindakake kanthi temen-temen / tenanan / tuhu.
Kanthi cara paweh pamikiran, tenaga, wektu uga banda /
beya dikantheni ati kang tulus, ikhlas, lila
legawa seka prentuling jiwa kanggo nggayuh gegayuhan kang mulya, laras karo jiwaning manungsa kang lumeber rasa
handarbeni, hangrungkebi, hanetepi, hangayomi , lan hamemetri / hangleluri tata
nilai budaya ing Ngayogyakarta kanggo memayu hayuning bawana utawa ngemonah
endahing donya , nglarasake jatining suwarga.
Trisetya Brata wose yaiku :
1. Rahayuning
bawana kapurba kawaskithaning manungsa
2. Darmaning
satriya mahanani rahayuning nagara
3. Rahayuning
manungsa dumadi karana kamanungsane
Ukara
irah-irahan ing nduwur “ Mbabar Trisetya Brata kanggo Memayu Hayuning Bawana
Linandesan Agama “ nduweni pangerten utawa makna yaiku mbabar ,ngudar, ngonceki,
merdeni , maringi kawigaten marang janji /sumpah / ikrar prasetya ngendaleni laku dhiri /
ameper hawa nepsu kanthi temen-temen / tuhu kanggo nggawe endahing / tentreme /
larasing urip ing mayapadha / alam ndonya tumekeng ing nirwana / alam akherat.
Trisetya Brata kapisan : “Rahayuning
Bawana Kapurba Kawaskhitaning Manungsa”
Rahayuning
Bawana Kapurba Kawaskithaning Manungsa, kaperang saka limang tembung yaiku
rahayu, bawana, purba, waskitha , lan manungsa.
Rahayu
tegese slamet utawa basuki , kalis ing bebaya, adoh seka rubida, nir ing
sambekala, uripe adem ayem tentrem ing dhiri pribadi, ing kulawarga, ing
madyaning masarakat lan mungguhing nagara lan bawana / ndonya.
Bawana utawa bawono ( basa jawa )
tegese donya sakisine. Maknane ora mung pangerten cara lair ananging uga
bathin, ora mung winates ing raga ananging tumekeng sukma utawa jiwa. Miturut filosofine
wong Jawa, bawana utawa bawono nduweni telung teges utawa makna , yaiku :
1Bawono
Alit / Ndonya Cilik yaiku dhiri pribadhi lan kulawarga.
2.Bawono
Ageng / Ndonya Gede yaiku tangga teparo, masarakat, bangsa lan nagara manca (sakindenging bawana/ndonya internasional ).
2. Bawono
Langgeng yaiku alam akherat / alam kalanggengan.
DDene
kapurba saka tembung purba oleh ater-ater ka.
Purba padha karo purwa tegese wiwit / wiwitan/ kawitan.
Kapurba bisa uga ditegesake gumantung , laras karo maknane ukara kang kaserat.
Purba padha karo purwa tegese wiwit / wiwitan/ kawitan.
Kapurba bisa uga ditegesake gumantung , laras karo maknane ukara kang kaserat.
KKawaskithaning
saka tembung waskhita oleh ater-ater ka
lan
ppanambang ning.Waskitha tegese ngerti babagan apa bae, thithi,
ngati-ati, (
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) online).
Dadi kawaskithaning tegese ngerti
babagan apa bae, thithi, perti/setiti,
nngati-ati / pangati-atine manungsa
marang kahanan
kang wus kadadeyan utawa wus kelakon utawa kang durung kedadeyan /
durung kelakon.
Manungsa
tegese jalma yaiku titahe Gusti Allah kang pinaringan akal
budi. Saengga manungsa kaajab nduweni laku utama kanthi
ati kang
suci.
SSamubarang tingkah polahe kudu tansah linandesan marang
Kitab
Suci , kang wus winahyu marang para nabi kanggo pepadang
lan paugeran manungsa
ing bumi.
Kaya kang sinerat lan sinirat ing tembang macapat Dhangdhanggula
yaiku :
Jroning Quran nggoning
rasa yekti
Ananging ta pilih kang
uninga
Kajaba lawan tuduhe
Nora kena den awur
Ing satemah nora
pinanggih
Mundhak katalanjukan
Temah sasar susur
Yen sira ayun waskitha
Sampurnane ing badanira
puniki
Sira anggegurua
Dadi
ukara rahayuning bawana kapurba kawaskhitaning manungsa
ngemu makna utawa
surasa slamete, ayeme ,tentreme ndonya
gumantung / diwiwiti saka pangati-atine
manungsa marang
samubarang kang wus kelakon / kedadeyan utawa kang durung
kelakon/ kedadeyan.
Sesanti uripe wong
jawa kudhu tansah jinaga lan di eling-eling
mungguhing :
Ajining dhiri ana ing lathi,
Ajining raga ana ing busana
Ajining bangsa ana ing budaya
Ajining jiwa ana ing agama
Sesanti jawa iku
katindakake ana ing alam ndonya bisoa murakabi,
mupangati, andayani kanggone
dhiri pribadi, kulawarga, sasama,
bangsa lan bawana , marang sapadha-padha, lan
kanggo sangu laku
ing tembe marak sowan marang Kang Akarya Jagad ing suwargaloka
Trisetya Brata kapindho “Darmaning
satriya
mahanani rahayuning nagara”
Darmaning
satriya mahanani nagara , kaperang saka limang
ukara yaiku darma, satriya,
mahanani, rahayu, lan nagara.
Dharma utawa darma miturut KBBI ( Kamus Basa Jawa – Indonesia ) saka basa Sansekerta
kang ngemu ateges kuwajiban, tatanan, kabecikan,
lan pitutur.
Darmaning dumadi saka
tembung darma oleh panambang ning tegese kuwajiban kang katindaake dening
manungsa. Sajroning uripe manungsa nindakake samubarang kegiyatan.
Satriya
nduweni teges trahing ratu/ningrat , prajurit/tamtama, utawa pawongan kang
nduwe ati becik, jujur lan gagah pideksa, wani nglawan tumindak kang nora bener
utawa samubarang kang nerak wewaler / angger-angger.
Dadi
bisa rinumpaka yen satriya kuwi kudu nduweni wewatekan utawa bebuden kang luhur, jujur, wasis, kendel, njunjung kautaman, andhap
asor, berbudi bawa laksana, mikul dhuwur mendhem jero marang warisan lan
pituture leluhur, lan watak wantu kang
becik liyane.
Tembung
mahanani tegese kang nyebabake/ kang ndadegake. Dene tembung rahayu wus kababar
ing ndhuwur.
Nagara
utawa negara tegese kutha kang kanggo mapan ratu, pamarintahan. Nagara yaiku
salah sawijining pakumpulan masarakat kang manggon ing salah sawijining
laladan/ daerah , nganggo panguwasa lan merdika miturut Prof.Mr.Soekarno.
Miturut
Prof.Miriam Budiharjo, nagara iku wujude laladan / panggonan kanthi panguwasa
kang bisa ndadekkake / nggawe tentreme uripe manungsa bebarengan.
Dadi
ukara darmaning satriya mahanani rahayuning nagara ngemu surasa / ateges darma
bekti / panyantrene/ pengabdiane pawongan / satriya bakal ndadekke katentremaning
nagara.
Kaya kang karipta sajroning tembang – tembang macapat durma, lan sinom ing
ngisor iki :
Durma
Nora mundur para kusuma ning bangsa
Nadyan tekeng ngemasi labuh nagara
Mapan kathah tepa tuladha kang nyata
Wiwit madeging nagri tan ana kang kwasa
Nyata ampuh pancasila
Mandraguna datan anguciwani
Rawe rawe rantas
Sinom
Nuladha laku utama
Tumraping wong tanah jawi
Wong agung ing ngeksiganda
Panembahan Senapati
Kapati amarsudi
Sudaning hawa lan nepsu
Pinepsu tapa brata
Tanapi ing siang ratri
Amemangun karyenak tyasing sasama
Ambawani tanah jawa
Kang padha jumeneng aji
Satriya dibya sumbaga
Tan lyan trahing senapati
Pan iku pantes ugi
Tinulad labetanipun Ing sakuwasanira
Enake lan jaman mangkin
Sayektine tan bisa ngepleki kuna
Trisetya brata katelu “Rahayuning manungsa dumadi karana kamanungsane”
Rahayuning manungsa dumadi karana kamanungsane, kaperang saka patang ukara yaiku rahayu, manungsa, dumadi, lan karana. Tembung rahayu lan manungsa wus kababar ing nduwur.
Durma
Nora mundur para kusuma ning bangsa
Nadyan tekeng ngemasi labuh nagara
Mapan kathah tepa tuladha kang nyata
Wiwit madeging nagri tan ana kang kwasa
Nyata ampuh pancasila
Mandraguna datan anguciwani
Rawe rawe rantas
Sinom
Nuladha laku utama
Tumraping wong tanah jawi
Wong agung ing ngeksiganda
Panembahan Senapati
Kapati amarsudi
Sudaning hawa lan nepsu
Pinepsu tapa brata
Tanapi ing siang ratri
Amemangun karyenak tyasing sasama
Ambawani tanah jawa
Kang padha jumeneng aji
Satriya dibya sumbaga
Tan lyan trahing senapati
Pan iku pantes ugi
Tinulad labetanipun Ing sakuwasanira
Enake lan jaman mangkin
Sayektine tan bisa ngepleki kuna
Trisetya brata katelu “Rahayuning manungsa dumadi karana kamanungsane”
Rahayuning manungsa dumadi karana kamanungsane, kaperang saka patang ukara yaiku rahayu, manungsa, dumadi, lan karana. Tembung rahayu lan manungsa wus kababar ing nduwur.
Tembung
dumadi asale saka tembung dadi oleh seselan um , dadi dumadi.. Miturut
filosofine wong Jawa ana sesanti “ sangkan
paraning dumadi “.
Saka tembung sangkan ateges asale /sujarahe/ asal usule,
tembung paran tegese tujuwan, lan dumadi tegese dadi, utawa kang nyipta / kang ndadekake.
Sajatine
manungsa kuwi kacipta lan mengkone bakal bali maneh marang Kang Nyipta. Jalma
manungsa kacipta dening Sang Hyang Maha Pancipta , lan sabanjure bakal marak
sowan wonten Ngarsanipun Sang Hyang Maha Wenang.
Miturut kawruh filosofi jawa “ Sangkan Paraning Dumadi “ iku laras karo
tetembungan jroning Kitab Suci Al Quran yaiku “ Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Rojii’un “ kang nduweni teges “
Saktemene / Sakbenere kita / manungsa kuwi kagungane Gusti Allah lan marang
Gusti Allah maneh kita / manungsa bakal bali /mati “.
Tembung karana bisa ditegesi amarga
utawa sebab. Ana kukhum sebab akibat ing ndonya iki kang kudu dimangerteni
dening manungsa kanthi weninge ati.
Kang
ngemu pangerten yen saben kedadeyan utawa akibat mesti ana mergane, ana sebabe,
ana kang njalari . Mula kabeh mau kudu dikundurke marang Ngarsane Gusti Kang
Murbeng Dumadi .
Kamanungsane
seka tembung lingga manungsa. Oleh ater-ater ka lan panambang ne. Suwarna
Dwijonagoro ing tulisane kanthi irah-irahan “Rahayuning manungsa dumadi karana Kamanungsane “ kang kapacak ing
Antologi Esai Budaya Jawa Ngarak Wewiyak (
Kundha Kabudayan Daerah Istimewa Ngayogyakarta tahun 2019 ) nyerat, yen
kamanungsane ateges jejering manungsa saha kapribadene kang laras karo drajat (
tedhak turun / trahing ), pangkat ( kalungguhan ), lan semat ( widagda /
kapinteran , banda / kasugihan lan sarira / rupa bagus ayu ).
Memayu Hayuning Bawana
Tembung mamayu / memayu saka tembung
lingga mayu tegese ayu , apik. Oleh ater-ater am / em dadi mamayu / memayu kang
ateges nggawe endah , nggawe apik, nggawe becik.
Hayuning, asale saka tembung hayu (
ayu, endah, slamet ) oleh panambang ning, ateges ayune/endahe/slamete/tentreme.
Dene tembung bawana wus kababar ing nduwur .
Dadi memayu hayuning bawana bisa
ditegesake nggawe apik / nggawe
tentreming / nggawe endah utawa ngendahke endahing donya sakisine kanthi
mujudake ing karya ambangun manungsa dadi kalifah ing ndonya. Nglaraske donya
kanthi laku utama. Lakuning jiwa linandesan agama.
Manungsa
kudu tansah ngupiya ndhedher kautaman urip ing mayapada nganti tekan alam
kelanggengan / nirwana.
Manungsa kudu tansah nyebar lan nandur kabecikan ing ngendi
wae , ing nduwur bawana.
Saengga ing tembe bakal manen para mudha / pura putra
panerus uriping lan mekaring bangsa kang nduweni karakter luhur, kang tansah
mikul duwur mendhem jero, kang tansah ngleluri kabudayan aji kanggo ngukuhke
jati dhirining bangsa lan nagari.
Kaya
kang sinerat lan sinirat ing tembang sinom :
Apan saisining jagad
Apan saisining jagad
Saking
paduka rumeksa
Mrih hayu amituturi
Mrih hayu amituturi
Punapa tuwan lali
Kalamun janma pinunjul
Liring kang ratsa daya
Tuwan tinitah narpati
Satingkahing bawana
tuwan kang molah
Linandesan
Agama
Tembung
linandesan dasanamane linambaran . Asale seka tembung lingga landes utawa
lambar tegese dasar utawa lambar. Oleh seselan in lan panambang an dadi ateges
adedasar utawa lambaran .
Agama yaiku kapercayane manungsa
marang Dzat Kang Maha Kawasa, Kang Maha Pangripta . yaiku Gusti Allah Kang Akarya Jagad. Agama bisa
kajarwadosokake dadi agemaning sukma / jiwa.
Jumbuh karo tatanan nilai masarakat
muslim jawa ( uga ajaran-ajaran kabecikan saka kapercayan liya) kang nduwe
ajaran utawa paugeran urip yaiku “ Rohmatan
Lil Alamin “.
Yaiku ndadekake rahmat / pangayom lan pangayem ajaran-ajaran
Quran kanggo sakabehing panguripan ,
laras lan runut antarane raga lan iwa, antarane jasmani lan ruhani kang ora
bisa kapisahake.
Karo-karone kudu tansah dijaga dilarasake karo dayane alam
sakisine tumekeng alam akherat.
Falsafahe wong jawa bab tata nilai
budaya kang luhur kasebut ing nduwur bakal tetep sempulur lan misuwur saengga
bisa memayu hayuning bawana / nggawe tentrem lan endahing ndonya tumekaning
akherat.
Mligine masarakat Daerah Istimewa Ngayogyakarta lan wewengkon
sakukubaning. Warisane leluhur aran Trisetya Brata lan
filososfi-filosofi jawa liyane iku, ora
bakal owah karana ubenging wayah, ora bakal mati karana majuning teknologi.
Kepara malah
tambah ngrembaka, kuncara ing
laladan nuswantara tumeka ing manca nagara. Nilai-nilai luhur mau laras karo
ajaraning agama yaiku habluminannas
lan habluminallah. Habluminnanas yaiku ngatur tata cara
sesrawungane manungsa marang sakiwa tengene, manungsa marang titahe Gusti
liyane arupa satwa lan tetanduran.
Dene habluminallah
yaiku ngatur tata cara sesrawungane , atur panuwun, pangalembanane manungsa
marang Gusti Kang Maha Kawasa.
Panutup
Pungkasaning atur, kawruh sethithik mbabar filosofine wong jawa mligine prasetyane
masarakat Ngayogyakarta, Trisetya Brata bisa andayani lan mupangati .
Ing pangajab bisa dadi cagaking urip kang
bakuh. Bisa nyangga wangunan kukuh
budaya jawa kang mulya.
Dadi
sumbering kekuwatan madeging lan mekaring bangsa.
Sarana Trisetya Brata bisa
nyebar laku utama mring sapadha-padha.
Bisa sumebar, sumrambah kanggo ngayomi
lan ngayemi, migunani , murakabi lan andayani sak isineng bawana kanthi rasa
ayom ayem, asah, asuh lan asih, uga asung lan among lair batin, jiwa raga, adoh
saka bebaya, kalis ing rubida, nir ing sambekala ing mayapada tumekeng nirwana
, linandesan Kitab Sucining Ilahi kang kebak paugeraning agesang kang aji.
Nuwun.
Gunungkidul,
Februari 2020
***
Tuking
Wisik :
1. Tata Nilai Budaya Yogyakarta , Peraturan
Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta Nomer 4 Taun 2011
2. Pembangunan Jiwo Layang Kalimosodo,
Kanjeng Sunan Kalijogo Guru Suci Ing Tanah Jowo,
K.H.M.Amin BR , Penerbit: CV.Amin, Surabaya, 1981
3. Tembang
Macapat , Pandawa Group, Jawa Tengah , Indonesia
4. Ngarak
Wewiyak, Antologi Esai Budaya Jawa, Dinas Kebudayaan (
Kundha Kabudayan) Daerah Istimewa Yogyakarta, 2019
5. Kamus Lengkap Bahasa Jawa, Sudarmanto,Drs
Penerbit Widya Karya. Semarang ,2008
6.
Wikipedia
Jiaan..super mbk...
BalasHapusmboten super mbak atik,,,ingkang super namung pantes kagem Gusti ....kula taksih kedah sinau tersu niki mbak....
BalasHapus